• Saviseudun joulu - 2015

Saviseudun Joulu - 2015

Saviseudun Joulu; numero 27, vuosi 2015. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Saviseudun kotiseutukirjallisuus -näyttely. Kirjoittaja Raija Kouri. Raportti vuonna 2015 Ateljee Hulmilla järjestetystä Saviseudun kotiseutukirjallisuus -keräyksestä ja -näyttelystä.

Wareliuksen monta roolia. Kirjottaja Raija Kouri. Artikkelin aiheena on Kanta-Loimaan kirkkoherra Antero Varelius ja hänen elämäntyönsä suomen kielen, kansanvalistuksen ja seurakuntaelämän osa-alueilta.

Loimaan Taidetalo – Eino ja Meeri Haapasen taidelahjoituksesta museoksi. Kirjoittaja Essi Manner. Loimaan Taidetalon perustamisen historiaa Haapasten taidekokoelman lahjoituksen kautta esitettynä.

Suomen maatalousmuseo Sarka, hankkeen historiaa. Kirjoittaja Heikki Eskola. Kirjoittaja kertoo Sarka-museon perustamisen vaiheista ja syntyhistoriasta, 1950- ja 1960-luvuilta konehallin rakentamiseen asti.

10-vuotias Suomen maatalousmuseo Sarka. Kirjoittaja Teppo Vihola. Katsaus Sarka-museon tuoreempaan historiaan vuodesta 2005 vuoteen 2015.

Tehtaan varjossa. Kirjottaja Rauni Virtanen. Kirjoittaja kertoo lapsuudestaan Loimaan Ferrarian rautatehtaan varjossa.

Alastaron maatalousnäyttely 1956. Kirjoittaja Toivo Mikkola.

Kuvakertomus Alastaron maatalousnäyttelystä 1956. Kirjoittaja Tauno Suominen.

Loimijoen sillat Loimaan alueella, yläjuoksulta alkaen. Kirjoittaja Hannu Knuutila. Kirjoittaja kertoo Loimijoen osasta elämässään, sekä esittelee kuvina Loimijoen kaikki sillat.

Elämäni vedet. Kirjoittaja Pirkko Hyvönen. Loimaalle muuttanut kirjoittaja kertoo elämästään eri vesistöjen, Loimijoki mukaan lukien, kautta.

Pyhäkoulu ja -kerhomuistoja. Kirjoittaja Pirkko Mikkola. Muistoja pyhäkoulusta ja tyttökerhosta 1950-luvulta Loimaan kauppalaseurakunnassa.

Vanhaa ajantietoa. Kirjoittaja Veikko Nurmi. Suomalaisesta Virsi- ja Evankeliumi-Kirjasta vuodelta 1854 ja sen sisältämä ns. historia, luettelo tärkeistä tapahtumista Suomen ja maailman historiasta vuosiluvuittain vuodesta 30 jälkeen ajanlaskun alun vuoteen 1854.

Arvo Nieminen – työtä ja täyttä elämää. Kirjoittaja Hannu Knuutila. Kirjoittaja kertoo Metsämaalla syntyneen Arvo Niemisen elämästä.

Pitokokkeja ja heidän apulaisiaan Mellilässä 1900-luvulla. Kirjoittaja Viljo Säteri.

Nukkenäyttely Loimaa-Seuran kotiseutumuseolla. Kirjoittaja Anna-Liisa Kastio. Loimaan kotiseutumuseon nukkenäyttelystä.

Kansanomainen ryijy Loimaan seudulla. Kirjoittaja Marjo Saarinen. Kuvaus sekä kuvia Loimaan seudulle tyypillisestä ryijykuvioinnista, sekä ryijyjen historiaa.

Suomen Suurkisat v. 1947 (29.6.–3.7.47). Kirjoittaja Leena Pesola-Schön.

Haaran urheilukentän syntyvaiheet. Kirjoittaja Eino Vepsä.

Eero Vilevaara – legenda Loimaalta. Kirjoittaja Matti Rasilainen. Loimaan Palloilijoiden polttajan Eero Vilevaaran (1928–2004) henkilökuva. (2015)

Maanviljelijä August Ylikojo. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Kirjoittaja muistelee lapsuuden kotikylässään Kojonmaassa asunutta August Ylikojoa, jolla kerrotaan olleen yliluonnollisia kykyjä.

Kuultua ja koettua Hurrinkulmalta. Kirjoittaja Kaisa Salonen. Metsämaan Hurrinkulmalla lapsuutensa asunut kirjoittaja muistelee kylän taloja ja ihmisiä ja heidän tarinoitaan.

Erkki Heikkilän paja Karhulassa. Kirjoittaja Matti Pulli.

Koskenkylän asutuksesta ja elämästä 1900-luvun alusta vuoteen 1940. Kirjoittaja Jarmo Hulmi.

Sodan varjo. Kirjoittaja Maijaliisa Dieckmann. Kirjoittaja muistelee lapsuuttaan sota-aikana Mellilässä Hyryn talossa.

Sallilaa ja ajankuvaa vuosilta 1954–1956. Kirjoittaja O. Koessi. Kirjoittaja kertoo työnkuvastaan Sallilan Sähkölaitoksella.

Kauppa-Tommi. Kirjoittaja Sami Männistö. Kertomus Loimaalla vuonna 1915 tapahtuneesta Kauppa-Tommin eli Tuomas Alfred Santamäki-nimisen miehen ryöstömurhasta.

Sorrontie Turuntieltä 1950-luvulla. Kirjoittaja Matti Pulli ja Matti Pietilä.

Kertomuksia petoeläimistä. Kirjoittaja Eelis Säteri. Maanviljelijä Eelis Säterin keräämää kansanperinnettä susien kohtaamisista Loimaalta, erityisesti Kauhanojan ja Joenperän seuduilta, 1800-luvulta.

”Sytti-Matti haisto surenjäljet kalliolta”. Kirjoittaja Kari Nummila. Kirjoittaja kertoo kuuluisan humppilalaisen metsästäjän Sytti-Matin, eli Matti Skytän, eli Matti Mikonpoika Houkan elämästä.

Monena mies eläessään. Kirjoittaja Johanna Saikku. Valo Saikun (1929-2015) muistokirjoitus.

Äiti teki kaikki. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Kirjoittaja kertoo lapsuudenkodistaan Metsämaan Korvenkylällä ja erilaisista maatalon askareista äitinsä tekeminä.

Oppia vanhan ajan malliin. Kirjoittaja Kirsi Laine. Lyhyt raportti valtakunnallisen Mennään museoon! -museoviikon Loimaa-Seuran ja Sarka-museon välisestä yhteistyöstä. Sarka-museon perusnäyttelyä uudistettiin v. 2015, joten viikon tapahtuma järjestettiin muualla.

Taidolla työtä tehdään, Toivo Marjamäki 1928–2015. Kirjoittaja Raija Kouri. Toivo Marjamäen muistokirjoitus.