• Saviseudun joulu - 1991

Saviseudun Joulu - 1991

Saviseudun Joulu; numero 3, vuosi 1991. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joen kansan virsi. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Laulu.

Joulun messias. Kirjoittaja Veikko Rantasalo. Hengellinen kirjoitus.

Haaroisten kartano Loimaalla. Kirjoittaja Erkki Sarkki. Haaroisten kartanon historia 1500-luvulta näihin päiviin.

Joulun pikkupyhistä. Kirjoittaja Urho Järveläinen. Artikkeli kertoo erilaisista pyhäpäivistä ja niiden nimityksistä menneinä aikoina ja nykyään.

Lönnrot ja Warelius. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli kertoo Antero Vareliuksen (1821-1904) elämästä ja ystävyydestä Elias Lönnrotin kanssa.

Loimaan seudun kansanedustuksesta. Kirjoittaja. Heikki Perho. Esittely loimaalaisista kansanedustajista.

Pitää siinä minunkin merkkini näkymän! Kirjoittaja Timo Verho. Artikkeli kertoo puumerkeistä. Mukana on kuvia melliläläisistä puumerkeistä.

Laskiaisen vietto entisajan Loimaalla. Kertoja Yrjö-Matti Koskinen. Artikkeli perustuu Koskisen kertoiluun Kotiseutuillanvietossa 23.1.1938.

Lotat maanpuolustuksen tukipylväänä. Kirjoittaja Vilho Tervasmäki. Lotta Svärd -yhdistyksen historia ja toiminta sodan aikana.

Krekilän myllyn historiaa. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Myllyn toiminta 1600-luvulta lähtien.

Jääkärien perintö. Kirjoittaja Kari Nummila. Lyhyt esitys jääkäriliikkeen historiasta.

Muistikuvia kettujahdista. Kirjoittaja Olavi Klemelä. Muistelua metsästyksestä 1920-luvun paikkeilla.

Teollistumisen alkutaival Saviseudulla. Kirjoittaja Risto Nikkilä. 1870-luvun lopulla rautatie ja yleinen vaurastuminen sai aikaa teollisuuden nousun Loimaalla. Artikkelissa esitellään tänä aikana toimineita yrityksiä (naula- ja kettinkitehdas, paperitehdas, tiilitehdas, saha, tulitikkutehdas ja tupakkatehdas).

Hirvikosken vesivoiman käyttö. Kirjoittaja Reino Salminen. Vesivoiman käyttö eri aikoina.

Maatalouden tuotantosuunnan muutos Loimaalla autonomian ajan lopulla. Kirjoittaja Jari Niemelä.

Loimaa-Seuran kuulumisia. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Majatalon paha poika. Kirjoittaja Antti Tuomi-Nikula. Muistelua 1920-luvun elämästä Alastarolla Vahvalan kylässä.

Oleks nähnyl Loimaata. Kirjoittaja Kalle Aho (1899-1973). Loimaasta kertovat jutut on kirjoitettu Loimaan murteella.

Loimaalaisia liikemiehiä. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Muistelua kauppiaspersoonista.

Lentäjän hauta. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Henkilökuva luutnantti Arvo Ikolasta (1897-1926).

Paljon herroja. Kirjoittaja Eero Tuomola. Hauska tapaus Peränkulman Pesänsuon kylän lukukinkereiltä vuodelta 1910.

Prättäkitti ja hänen ennustuksensa – tarua vai totta? Kirjoittaja Veikko Laakso. Pohdintaa Prättäkitti -ennustuksista ja niiden todenperäisyydestä.

Loimaan kirkon palo 1888. Muistiinmerkitsijä Ida Rantanen (1877-1962). Tätä laulua laulettiin yleisesti 70 vuotta sitten. Tekijä on tuntematon.

Loimaalaisen soturin häät sodan aattona. Kirjoittaja Onni Rantala. Henkilökuva Väinö Virtamosta.

Isoperän koulu – kalliolle rakennettu. Kirjoittaja Matti Kuorikoski. Koulun vaiheet.

Muisteluksia Borstön linnakkeelta. Kirjoittaja Laila Laivuori. Muistoja lottana olemisesta Hangon Borstön rannikkolinnakkeella.

Hunnaan talon tarinoita. Kirjoittaja Tauno Suominen. Tila tunnetaan jo 1500-luvulta ja säilynyt ainakin 400 vuotta saman suvun hallussa. Artikkelissa keskitytään talon menneisyyteen 1800-luvun lopulta lähtien ja lähinnä kerrotaan sen viimeisestä omistajaparista.

Hintsalan seppämestari. Kirjoittaja Eino Vepsä. Henkilökuva seppämestari Vihtori Lehtisestä (1896-1960).

Katsele ja ota kuvia. Kirjoittaja Jaakko Mäkimattila. Kuvia Alastaron maisemista.

Suo kuhisee elämää. Kirjoittaja Kari Nummila. Kirjoitus suoluonnosta ja sen arvosta.

Päiväkirjanlehtiä 1939–41. Kirjoittaja Erkki Ketola. Katkelmia päiväkirjamerkinnöistä.

Kirkosta vietiin yksi torni. Kirjoittaja Kari Nummila. Mellilän kirkon alkutaival.

Alastaron kansalaissota pikkupappilan ikkunasta nähtynä. Kirjoittaja Tauno Suominen. Alastaron pastori Albin Hukkasen kertomukset vuosien 1917-1918 tapahtumista. Kirjoittaja on löytänyt ne valtionarkistoon sijoitetusta vapaussodan arkistosta.

Rautatie vauhditti. Kirjoittaja Kari Nummila. Rautatie edesauttoi monen asian kehittymistä 1880-luvulla.

Muutama muistelma Savolinista. Kirjoittaja Onerva Käes. Muistelua teologian tohtori Emil Joakim Savolinista, joka toimi Loimaan kirkkoherrana 1900-luvun alussa.

Mihin katosivat kulkurit ja kerskailijat? Kirjoittaja Pauli Salminen. Muistelua entisajan kulkuripersoonista ja jutunkertojista.

Tallentakaa ja pöyhikää! Kirjoittaja Kari Nummila. Kehotus tallettaa vanhoja kuvia ja tietoja.

Haukan suvun vaiheita. Kirjoittaja Veli-Pekka Toropainen.

Palinin kivimiehet. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva Antti Palinista, joka perusti Loimaan kivi ja Palin Granit Oy:n.