• Saviseudun joulu - 2002

Saviseudun Joulu - 2002

Saviseudun Joulu; numero 14, vuosi 2002. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

1. Odotettu Joulu. Kirjoittaja Toini Näsänen. Artikkeli kertoo joulusta ja erilaisista sen viettämiseen liittyneistä tavoista entisaikoina.

Tähtitaivas Ypäjän kirkossa. Kirjoittaja Ypäjän kirkkoherra Risto Ahti. Artikkeli kertoo Ypäjän kirkossa toteutetusta remontista ym.

Tuu ulos Kalle! Tarinaa ansiokkaasta loimaalaisesta kauppamiehestä. Kirjoittaja Reino O. Eino. Teksti ja kuvat kertovat Oripääläissyntyisestä Kalle Valerius Vihannosta, joka on myöhemmin toiminut kauppiaana Loimaalla.

Loimaan vahvojen naisten valtakausi. Kirjoittaja Maija Pöysti. Artikkeli sisältää lyhyitä kertomuksia seuraavista saviseudulla eläneistä naisista: Martta Aaltonen, Martta Karus, Martta Pakkala, Aili Puuppo, Aili Virtanen, Aili Savonen, Bertta Kemppinen, Bertta Mäkinen, Vilhelmiina Kulonen.

Tarinaa Anna Tossavasta. Kirjoittaja Anja Välimäki. Loimaalla kauppiaana toimineen Anna Tossavan henkilökuva.

Yhtä vaille 200 rukinlapaa. Kuva Kauko Ojala.

Tammiaisten siltana Joni. Kirjoittaja Pentti Vuorenpää.

Isoäidin valistus- ja viihdytyskiertue. Kirjoittaja Aira Korteoja. Artikkeli kertoo vuonna 1943 sotarintamalle toteutetusta viihdytyskiertueesta, joka oli lähtöisin saviseudulta. Kirjoittaja yksi kiertueella mukana olleista.

Sillon ko vareksia viälä jahrattiin. Kirjoittaja Yrjö Holkeri Mellilästä. Artikkelissa kirjoittaja muistelee lapsuuttaan toukotöiden parissa pellolla ja samalla toteuttamaansa varisjahtia.

Hulmi ja muita Loimaan seudun talonnimiä. Kirjoittaja Veikko Laakso. Muita talonnimiä ovat mm. Hollo ja Myllyoja.

Kiertävistä seisoviin, kansanopetuksen kasvu-uraa. Kirjoittaja Arvo Nätkynmäki. Artikkeli kertoo Loimaan seudulla toimivista ja toimineista kouluista. Näitä mainittiin jutussa Vesikosken koulu, Vanha koulu, Väinölän koulu, Loimaan yhteiskoulu, Peltoisten koulu, Jatkokoulu, Mäenpään koulu, Keskuskoulu ja Tuulensuun koulu.

Selman koulunkäynti. Kirjoittaja Selma Aaltonen. Kirjoittajan kertoo omista kouluajoistaan.

Myymäläautotoimintaa Loimaan seudulla. Kirjoittaja Seppo Vanha-Perttula.

Erkki Bernhard Niemenpää. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva Erkki Niemenpäästä.

Saviseudun ensimmäinen maauimala. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Artikkeli kertoo Mellilässä sijainneesta uimalasta ns. Puhtolasta, 1930-luvulla. Perustajana toimi Otto Esala.

”Nyt minuun sattui!” Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli käsittelee kirjoittajan muistelmia sodassa kaatuneesta isästään Tauno Elis Einosta.

Honkasen ja Rantalan nurkka. Kirjoittajat Matti Rasilainen ja Matti Pulli. Valokuva selityksineen 1950-luvulta Loimaan kaupungista.

Elämää Aittamäen perällä. Kirjoittaja Leena Schön-Pesola. Kirjoittajan muistelmia omasta lapsuudesta, sen asuinympäristöstä ja ihmisistä.

Noituusoikeudenkäynti vuodelta 1646. Kirjoittaja Sami Männistö.

Vanhan torin urheilua. Kirjoittaja Valto Heinonen.

Mellilän osuusmeijeri. Kirjoittaja Tuomas Lankinen. Mellilän osuusmeijerin historia.

Matti Suomelan tarina. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä.

Elias Hollo tallensi filmille Vesikoskea. Kuvat ja kertomus Valto Heinonen.

Säästöleipä. Kirjoittaja Pasi Markula. Artikkeli kertoo entisajan hautajaiskulttuurista tarjoilujen osalta.

Majanojalta Bukarestiin. Kirjoittaja Liisa Koivula. Vera Maria Munteanun (os. Yli-Juonikkas) elämästä kertova artikkeli.

Työtä suomen sukukielen säilymisen puolesta. Kirjoittaja Hilkka Kajarto.

Hirwittävä tulipalo Ypäjällä. Kirjoittaja Matti Palperi. Artikkeli kertoo Ypäjänkylässä vuonna 1914 riehuneesta tulipalosta, joka sai alkunsa palavasta tavarajunan vaunusta.

Suvilan suvun juuret. Kirjoittaja Esko Alm. Artikkeli kertoo Suvilan suvusta ja heidän sukujuuristaan.

Jääkäri Vilho Robert Rantasen kertomaa. Kirjoittaja Kullervo Hantula. Artikkeli koostuu jääkäripataljoonaan lähteneen miehen päiväkirjaan kirjoittamista tapahtumista, jotka olivat kirjoitettu muistiin siltä varalta, että mikäli mies ei palaisi sotilaskoulutuksesta saksasta, jäisi omaisille viesti jäähyväisiksi.

Myrskyjä ja tuhotulvia. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli kertoo maapallolla esiintyvistä säähän ja ilmastoon liittyvistä poikkeuksellisista ilmiöistä.

Vilja korjataan nyt pelloilta suoraan säkkeihin. Kirjoittaja Topias. Loimaan lehti kertoi tällä kyseisellä kirjoituksella uuden elonkorjuuajan alkamisesta Saviseudullakin elokuussa 1938.

Siasta tehtiin muutakin kuin särvintä leivälle. Kirjoittaja Toivo Marjamäki. Artikkeli kertoo siannahan käsittelystä ja merkityksestä erilaisten käyttöesineiden materiaalina pula-aikana 1940-luvulla.

Kansakoulunopettaja Johannes Maukonen. Kirjoittaja Juhani Heinonen. Artikkeli kertoo Vesikosken koulun opettajana toimineen Johannes Maukosen elämästä. Maukonen harrasti mm. arkeologiaa ja kirjoittamista.

Oripään lentokenttätyö aloitettiin v. 1939. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari.

Entisajan kanataloutta. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Artikkeli on kirjoitettu Niinijoen meijerin koneenkäyttäjä Aate Helmin (1911–1988) muistelmiin pohjautuen.

Aikalaislähteet kertovat elävästi Loimaan kesäjuhlasta 1902. Kirjoittaja Petri Vainiontalo.

Tilinteko, tuloista ja menoista vuodelta 1870. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Artikkeli kertoo Mellilän Isokyröläisen rysthollin talon tuloista ja menoista vuodelta 1870.