• Saviseudun joulu - 1990

Saviseudun Joulu - 1990

Saviseudun Joulu; numero 2, vuosi 1990. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Jouluksi 1990. Kirjoittaja Matti Taatila. Hengellinen kirjoitus.

Oltiin partiopoikia Loimaalla. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Loimaan Nuotioveikkojen syntytarina ja alkutaival 1930-luvun lopulla.

Joulu juhlista julkisin. Kirjoittaja Antero Warelius (1821-1904). Teksti on lainaus hänen teoksestaan Tyrvään pitäjästä 1853. Kirjoitus kertoo joulutavoista.

Lapsuuden joulukirkko hohtaa lämpöä vuosikymmenten takaa. Kirjoittaja Urho Järveläinen (1887-1965). Muistelua lapsuuden joulusta noin vuodelta 1893.

Keruuarkistojen lehdiltä. Kodinhaltijat, tontut, kaikessa mukana hyveineen ja inhimillisine heikkouksineen. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. Erilaisia uskomuksia ja tarinoita, joita ennen muinoin on liitetty tonttuihin ja kodinhaltijoihin. Kertomukset on kerätty Loimaan seudulta Suomalaisen Kirjallisuuden seuran Kansanrunousarkistoon.

Kauppaneuvos Oskari Heikkilä – monipuolinen toiminnan mies. Teksti perustuu Ilmari Särkän kirjoittamaan historiikkiin Oskari Heikkilä Oy, 50 vuotta. Henkilökuva Oskari Heikkilästä (1886-1954).

Laivaliikennettä Loimijoella. Kirjoittanut Risto Nikkilä. Artikkeli kertoo 1800-luvun lopulta 1930-luvulle jatkuneesta laivaliikenteestä, joka syntyi teollisuuden tarpeesta.

Kuulumisia Loimaa-Seuran toiminnasta vuoden varrelta. Vuoden tapahtumat.

Loimaa-Seuralla oma pienoislippu ja tunnus.

Kotipirtti on Kirstin innoituksen tyyssija. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva.

Kuntajaon kiemurat ja uudistukset. Erilliset artikkelit kirjoittaneet Ilkka Vainio ja Jorma Kopu. Keskustelua Loimaiden yhdistymisestä.

Monipuolinen paikkakunta (maantieteellinen tutkielma). Kirjoittaja Tiitus. Pakina on ilmestynyt Turun Sanomissa 1911.

Vanhan sanomalehden palstoilta… Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Kuvausta 25.5.1911 Turun Sanomista, jossa oli runsaasti juttuja Loimaalta.

Muisteluksia. Kirjoittaja Ällä. Loimaan murteella kirjoitettu muistelu Satakunnantien varren elämästä.

Kotiseudun katajat. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari.

Metsossa ja hirvessä riittää alkuvoimaisuutta. Kirjoittaja Kari Nummila. Erämies Heikki Mikkolan ajatuksia metson ja hirven metsästyksestä.

Lapsuuteni joulumuistoja Alastarolta. Kirjoittaja Matti Rautanen. Muistelua 1940-luvun alkupuolen jouluista.

Koipikkaat metsämaalaisten jalassa. Kirjoittaja Olavi Lähteenmäki. Koipikkaiden eli naudan nahasta valmistettujen talvikenkien valmistus ja käyttö.

Mitä tiedät Prättäkitistä? Tarinoiden keräyspyyntö.

Selitys ja ”skandaali”. Keskustelua Alpo Jaakkolan kohutusta teoksesta Ihmeen selitys.

P-puukstaavien pakina. Kirjoittaja Maijan Topi (1880-1918). Pakina on julkaistu 1912 jossakin päivälehdessä. Kertomuksessa kaikki sanat alkavat p-kirjaimella.

Moskovan rauhaa kokemassa kolmestakin näkökulmasta. Kirjoittaja Vilho Tervasmäki.

Juuret synnyinseudussa – ja maailma on meidän. Kirjoittaja Aimo Oristo. Henkilökuva kirjailija Knut Hamsunista (1859-1952).

Nurmisen radioasema Mellilän Vähässäperässä. Kirjoittaja Reijo Kaunosalo. Artikkeli kertoo Vesa Nurmisen keräämästä radio- ja puhelinmuseosta, joka on Mellilässä.

Loimaan kunnan vanhimman koulun historiaa. Kirjoittaja Eino Vepsä. Artikkeli kertoo ensimmäisen koulun perustamisesta Kojonkulmalle Kuninkaisten Mustaanmäkeen ja sen alkuvaiheista. Ohessa on myös turkulaisessa sanomalehdessä 1911 julkaistu juttu asiasta.

Pastoria Wialénin pyhäkoulut. Kirjoittaja Veikko Laakso. Artikkeli kertoo erilaisista 1700- ja 1800-luvulla olleista lukutaidon ja kristinuskon perusteiden opetusmuodoista.

Häyryn, Perhon ja Raunioin veljekset Loimaan pesäpalloilussa Vanhan torin aikoihin ja myöhemminkin. Kirjoittaja Onni Rantala. Artikkeli kertoo veljeksistä ja heidän urheiluharrastuksistaan. Veljekset olivat syntyneet 1900-luvun alussa.

Ferraria. Kirjoittaja Reino Salminen. Ferrarian naulatehtaan historia.

Rakennusinventointi auttaa säilyttämään kulttuurimaisemaa. Kirjoittaja Ulla Willberg.

Muistatko vielä Alatalon? Kirjoittaja Tauno Suominen. Muistelua Alatalosta ja sen asukkaista.

Muisteluksia Johanneksen pitäjän Karhulan kylästä 51 vuoden takaa. Kirjoittaja Laila Laivuori. Artikkeli on lotan muistelua talvisodan ajalta.

Kemppilä ja Vesikosken sotamies Perttu Lunta. Kirjoittaja Jari Niemelä. Henkilökuva 1700-luvulla eläneestä ruotusotilaasta Perttu Lunnasta.

Kirvesjärven partioretket. Kirjoittaja Onni Rantala. Artikkelissa on muisteltu 1941 tapahtuneita tiedustelu- ja tuhoamisretkiä.

Hirvijahti etulinjassa. Kirjoittaja Onni Rantala.

Saariston vapaajoukko Loimaalla vuoden 1918 sodassa. Kirjoittaja Erkki Sarkki. Saaristossa kootun vapaaehtoisjoukon synty ja toiminta mannermaalla ja erityisesti Loimaalla vuoden 1918 sodassa.