• Saviseudun joulu - 2007

Saviseudun Joulu - 2007

Saviseudun Joulu; numero 19, vuosi 2007. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Loimaan seudun naisen kansallispuku. Kirjoittaja Seija Markkula. Loimaan seudun naisen kansallispuvun esittelyä.

Joulun juuria oluesta etsimässä. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. Oluen ja sahdin merkityksestä joulunvietossa, joulun historiaa.

Kanta-Loimaan kirkko – laakeiden savimaiden taivaita hipova taidonnäyte. Kirjoittanut Iiris Ojala ja Mari Uotila. Kanta-Loimaan kirkon vaiheita palosta remonttiin ja uudelleen vihkimiseen.

Loimaan Jankon joukkue Varsinais-Suomen maakuntaviestiä hiihtämässä vuonna 1946. Kirjoittaja Toivo Marjamäki.

Eväsretkellä. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Artikkeli kertoo loimaalaisista piknikillä Säkylässä sekä Mäenpään Kratsin kalliolla.

Naimi Laaksonen. Kirjoittanut Raija Kouri. Naimi Laaksosen muistelmia.

Viljo Reini, runoilija Alastaron Virttaalta. Kirjoittanut Raimo Sillanpää.

Loimijoen voimannäyte. Kirjoittanut Tauno Suominen. Artikkeli kertoo Loimijokea ajoittain vaivanneista tulvista.

Suursarjaa Loimaalla 1937. Kirjoittanut Matti Rasilainen. Artikkeli kertoo pesäpallojoukkue Loimaan palloilijoista, jotka pelasivat suursarjassa 1937.

Yrjö asuu kaupungissa, mutta koti on maalla. Kirjoittaja Leena Pesola-Schön. Yrjö Koskisen henkilökuva.

Kojonkulman saha toi vaurautta Kojonperälle. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Kojonkulman sahan historiaa ja sen menestyksekkäitä vaiheita.

Vähäinen muistelu asekätkennästä 1945–46. Kirjoittaja Heikki Perho.

Yrittäjänä Loimaan seudulla kohta 50 vuotta. Kirjoittaja Tuulikki Tuominen. Artikkelissa kirjoittaja kertoo urastaan kemikalioyrittäjänä Loimaalla.

Loimijoen kaksi kaupunkia. Kirjoittaja Valo Saikku. Artikkeli kertoo Loimijoesta ja sen ympärille syntyneistä kaupungeista.

Mellilän sahan seitsemän vuosikymmentä. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Mellilän sahan historiaa  ja vaiheita.

Muistoja harjannostajaisista. Kirjoittaja Maija Pöysti. Artikkeli kertoo erilaisista harjannostajaisista, joita vietettiin kun Loimaan kauppalaa rakennettiin.

Mennyt maailma. Kirjoittaja Päivi Nummela. Kirjoittajan muistelmia lapsuuden ajoilta kylämatkoista Tammiaisten Jussilaan.

Kulttuurimaisema, rakennusperintö ja identiteetti. Kirjoittaja Juha Kuisma.

Matkantekkoo meillä ja muualla. Kirjoittanut Iiris Ojala ja Mari Uotila. Artikkelissa matkustamisen sekä matkalaukkujen historiasta.

Ypäjänkadun taloista. Kirjoittaja Matti Pulli. Ypäjänkadun talojen muistelua Anita Valmialan johdolla.

Uudenvuoden yö rakotulilla. Kirjoittaja Rauno Haapala. Artikkelissa kirjoittajan muistelmia 1960-luvulta.

Ritareita. Kirjoittaja Rauno Haapala. Artikkelissa kirjoittajan muistelmia 1960-luvulta.

Matkalla Vienassa 2005. Valokuvat Matti Pulli ja Matti Rasilainen.

Loimaan seutu kulki ihan eturivissä suojeluskuntien perustamisessakin. Kirjoittanut Kari Nummila.

Ori Ponne on Virttaan lahja Suomen ravurijalostukselle. Kirjoittaja Ilmari Ojala.

Hannu Perho. Kirjoittanut Risto Ahti. Henkilökuva.

Muistoja menneiltä ajoilta. Kirjoittaja tuntematon. Runo.

Saviseudun siirtolainen kengurujen maassa. Kirjoittaja Kimmo Kiimalainen. Artikkeli kertoo Erland Toivosesta, joka lähti Kojonperästä Australiaan siirtolaiseksi.

Helenan muistelmia. Kirjoittaja Kirsi Helena Maria Rinne. Artikkelissa kirjoittajan muistelmia ennen sotavuosia n. 1933–1936.

Miestappo vuodelta 1551. Kirjoittaja Sami Männistö. Vuonna 1551 sattunut miestappo, jossa osallisina olivat mm. Martti, Jaakko ja Simon Matinpoika sekä Virttaan Erkki.

Hyvästijättö vanhemmille. Kirjoittaja Suoma Hollo.

Kalle Kantonen ja muut lapsuusmuistojeni julkkikset. Kirjoittaja Vieno Vilkkinen. Artikkelissa kirjoittajan muistelmia lapsuus- ja varhaisnuoruuden ajoilta.

Suvun mustalampaasta tuli maailmanluokan osaaja. Kirjoittaja Pauli Salminen. Artikkeli kertoo Sorrin tilan vanhimmasta lapsesta Pentti Heikkilästä.

Perintö tuleville sukupolville. Kirjoittanut Kristiina Nyman ja Raija Kouri. Artikkeli kertoo Eero Tuomolasta, jonka tarinoita Loimaa seura julkaisee kirjassa nimeltä Isoisän tarinoita, kahdessa osassa.

K. H. Mäkinen. Kirjoittaja Marja Äikää. Kalle Heikki Mäkisen (1869–1955) henkilökuva.

Veikko Talvitie muistelee. Kirjoittaja Veikko Talvitie.

Kertomus suuresta rakkaudesta. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Artikkeli kertoo kirjoittajan kissasta, Pantherista.

Loimaan Ander Azcarate. Kirjoittaja Anja Välimäki. Artikkeli kertoo loimaalaisesta Warpu Wintteristä, joka on kerännyt nimikirjoituksia vuodesta 1986 lähtien.

Krapukestit Kolkkalassa. Kirjoittaja Matti Sauramo. Artikkelissa kerrotaan ravustuksesta. Artikkeli julkaistu Loimaan lehdessä 27.1.1954.

Joulujänis. Kirjoittaja Olavi Einola. Artikkelissa kirjoittajan metsästysmuistoja.