• Saviseudun joulu - 1993

Saviseudun Joulu - 1993

Saviseudun Joulu; numero 5, vuosi 1993. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joulun alla 1993. Kirjoittaja Matti Taatila. Hengellinen kirjoitus.

”Tuli ihanat valot”. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli kertoo Leppämäen voimalasta 1920-luvulla.

Luovat aivot, taitavat kädet. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Henkilökuva kultaseppä Pentti Mäestä.

”Hiljaa vaan, sano Salovaara”. Kirjoittaja Matti Rautanen. Henkilökuva alastarolaisesta seppämestari Nestori Salovaarasta (1878-1963).

Vesikosken miekka. Kirjoittaja Kari Nummila. Vesikoskella olevan muistomerkin historia.

”Valtoihin” kultaa vuolemaan. Kirjoittaja Barbara Gleason. Henkilökuva Markus Maurits Lehtisestä (1892-1965), joka lähti Amerikkaan siirtolaiseksi.

Loimaan rovasti Gustaf Haartman poliitikkona. Kirjoittaja Jari Niemelä. Gustaf Haartmanin toiminta valtiopäiväedustajana 1751-1752 ja 1765-66.

Orisuon niittupirttikausi. Kirjoittaja Sulho Ojala. Artikkelissa kerrotaan, miten heinäntekokautena elettiin niittupirteissä 1900-luvun alussa. (Millaisia rakennukset olivat, miten työt tehtiin, mitä syötiin ja mitä vapaa-aikana tehtiin.)

”…sanoi Warelius”. Kirjoittaja Tapio Horila. Artikkeli koostuu kolmesta haastattelusta, jotka fil. tri Tapio Horila on julkaissut 1988 Lounais-Hämeen kotiseutu- ja museoyhdistyksen vuosikirjassa. Haastattelut on tehty 1957, jolloin suunniteltiin kirjoitettavan elämänkerta Loimaan entisestä kirkkoherrasta Akseli Vareliuksesta. Haastateltavina olivat Kalle Arojärvi (1886-1964), Verner Saikku (1877-1960) ja Miina Penttilä (1874-1961).

Varrelta polun. Kirjoittaja Elli Sinersalo. Henkilökuva Juho Nikolai Nurmesta ja hänen vaimostaan Josefiin Tonttilasta, jotka elivät 1900-luvun alkupuolella.

TalonpoikaismarssillaValto Heinonen haastatellut Matti Pesolaa. Matti Pesolan haastattelu talonpoikaismarssista, joka pidettiin Helsingissä 1930.

Uhrikuopat ja kuppikivet ikivanhoja palvontapaikkoja. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Uhrikuoppien historia.

Pelimanneista piisaa paperillekin pantavaa. Kirjoittaja Veikko Kotiranta. Tarinoita ja kuvia loimaalaisista pelimannipersoonista.

Nuorisoseurojen maakuntajuhlat Alastarolla 1924. Kirjoittaja Jaakko Mäkimattila.

Sääksi Saviseudullekin? Kirjoittaja Kari Nummila.

Sienimetsässä. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari.

Kilpailun puute synnytti panimon. Kirjoittaja Kari Nummila. Loimaan Panimo Oy:n historia 1926–1970.

Vesikosken naulatehdas. Kirjoittaja Veikko Laakso. Vesikosken naulatehtaan historia.

Lähihistoriaako liikaa? Kirjoittaja Kari Nummila. Neuvostoliiton lakkauttaminen on vapauttanut suomalaisen historiankirjoituksen. Voidaan kirjoittaa, mitä halutaan.

Aittamäen Oluttehdas. Kirjoittaja Veikko Laakso. Aittamäen Oluttehtaan historia (toiminut 1800-luvun lopulla).

Sairaala v. 1893. Kirjoittaja Kari Nummila. Sairaalatoiminnan alkuvaiheet.

Saviseudun viljelyä 1870-luvulla. Kirjoittaja Erkki Sarkki. Artikkelissa pohditaan sitä, miten Loimaan seudulla reagoitiin 1800-luvun lopulla maatalouden muutokseen.

Viisi veräjää torille. Kirjoittaja Kari Nummila. Niilo Yli-Tuomolan (1906-1992) haastattelu.

Sukukirjasarja valmiiksi. Kirjoittaja Kari Nummila. Esittely Loimaan talonpoikaissuvut 1540–1870 -kirjasta.

Sota-ajan talkoista. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Sota-ajan pojan muistelua erityisesti mottitalkoista.

Rauta-Kalle muisteleeValto Heinonen haastatellut Kalle Rautaa. Artikkeli on Valto Heinosen 1978 tekemä haastattelu Loimaan poliisista Kalle Raudasta (1894-1978). Artikkeli on kirjoitettu Loimaan murteella.

Sata vuotta sitten. Kirjoittaja Oiva Hyhkö. Kuvausta siitä, millainen paikka Loimaa on ollut 1800-luvun lopussa. Tapaukset on kerätty sen ajan Aura-lehdestä.

Sata vuotta opetusta. Kirjoittaja Paavo Rautavuori. Lappijoen (nykyisin Niinijoen) koulun historia.

Niinjoensuun Ryssänmäeltä. Kirjoittaja Matti Rautanen. Niinjoen suussa olevan Ryssän talon historia.

Amerikan Kalle. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Henkilökuva Kalle Tervasmäestä, joka lähti Amerikkaan 1906.

Jääkäriveteraanit muistelevat. Julkaistu Uudessa Aurassa 1958.

Jaakolan puisto. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvia Alpo Jaakolan patsaspuistosta.

Satavuotias Alastaron Työväenyhdistys. Kirjoittaja Tauno Suominen.

Linnankosken ja Kolkkalan teemoja. Kirjoittaja Kari Nummila. Pätkiä ja pohdintaa Väinö Kolkkalan ja Johannes Linnankosken teoksista.

Paperit talteen. Kirjoittaja Kari Nummila.

Loimaan asemalla. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvia asemalta ja pohdintaa rautatien merkityksestä 1800-luvun lopulla.

Juoksijoiden kuningas Loimaan poluillakin. Kirjoittaja Kari Nummila. Paavo Nurmen loimaalaisista sukujuurista.