• Saviseudun joulu - 2005

Saviseudun Joulu - 2005

Saviseudun Joulu; numero 17, vuosi 2005. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Talvisoran joulukirkkoreisu Mettämmaalla. Kirjoittaja Evi Ritschkoff os. Kaunisto.

Rautatieaseman vesitornit. Kirjoittaja Matti Rasilainen. Loimaan rautatieaseman sekä sen vesitornin rakentamisen historiaa.

Mää oonki viälä aika notkee… Jussi ja Mimmi Väinölän sekä heidän kauppapuutarhansa tarina. Kirjoittaja Reino O. Eino.

Siihen aikaan, kun Yrjö Salminen urheilujohtajana toimi. Kirjoittaja Topias. Loimaan nahkatehtaan perustajan Yrjö Salmisen vaiheita urheilujohtajana.

Raparperinvarsista syklaameihin. Kaakan muistoja taimien ja kukkien tarhasta. Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli koostuu Kaarina ”Kaaka” Lehtosen muistelmista Väinölän puutarhalta.

Palasia loimaalaisen naispesäpallon alkutaipaleelta: Suurkisamestaruus, SM-hopea ja kaksi SM-pronssia. Kirjoittaja Kaarina Lehtonen.

Wanhojen akkojen pesäpalloloru. Kirjoitettu 2004 Loimaan Palloilijoiden hautajaistunnelmissa.

Vieläkin vähän pesäpallosta. Kirjoittaja Reino O. Eino.

Laulurunoilija Mannisten kylällä Matti Laakso. Kirjoittaja Risto Ahti. Henkilökuva maallikkopuhuja Matti Laaksosta (1873–1930).

Raitasen Kustaa. Kirjoittaja Liisa Schön-Pesola. Artikkeli kertoo Kurittulassa syntyneestä Kustaa Raitasesta (1895–1969), joka toimi myöhemmin renkinä Pesolassa.

Kalevalan juuria etsimässä. Kirjoittaja Arno Hoppe. Artikkeli Arno Hoppen kiinnostuksesta Kalevalaan ja suomalaiseen kulttuuriin.

Kotirintaman elämää. Kirjoittanut Maire Yli-Nissilä, sovittanut Anja Mikola. Maire Yli-Nissilän muistelmia sodan ajoilta.

Elämä pula-aikana. Kekseliään korvaamisen taito kotirintamalla. Kirjoittanut Virpi Alanen ja Katri Hollo.

Saviooppera – hullunrohkea yritys, joka onnistui. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli kertoo Haaran-Onkijoen kyläyhdistyksen toteuttamasta musikaalista nimeltä Saviooppera.

Tefke suku Loimaalla. Kirjoittaja Pia Tefke Ala-Koppala. Artikkeli kertoo Tefken suvusta, joka piti mm. maakauppaa Loimaan Vesikoskella.

Mettisen räätälillä apulaisena. Kirjoittaja Pli. Artikkeli kertoo Rauhamäen perheen elämästä Loimaalla sekä Loimaan kauppalan historiasta.

Äidin ja tyttären kirjeitä talvisodan ajalta. Puhtaaksikirjoittanut Liisa Koivula. Artikkelissa metsämaalaissyntyisen Aino Kallon sekä hänen tyttärensä Ainnikki Kallon talvisodan aikana toisilleen lähettämiä kirjeitä.

Muistelmia Ferrarialta 1950-luvulta. Kirjoittaja Heikki Niittymäki. Heikki Niittymäki muistelee Ferrarian vaiheita.

Äiti. Puhe äidin hautajaisissa 2.1.2005. Kirjoittaja Sirpa Polo. Tyttären, Sirpa Polon pitämä puhe äitinsä Hilkka Polon (os. Onnelan) hautajaisissa.

Isäntäväelle vein ruuan salinpuolelle. Kirjoittaja Pentti Vuorenpää. Artikkelissa Tyyne Tiiri os. Säteri (synt. 25.9.1920) muistelee palveluaikaansa Jussilassa, Esteri ja Väinö Mikkolan maatilalla, jossa hän toimi toukokuusta 1939 vuoteen 1943.

Muisteluksia Loimaan Seudun Puhelin Oy:n johtokunnan matkalta Saksaan kesäkuussa 1956. Kirjoittaja Heikki Perho. Agronomi Heikki Perhon muistelmia Saksan matkasta.

Suopellon alue kehittyy vuosina 1948–1958. Kirjoittaja Matti Pulli. Artikkeli käsittelee Suopellon alueen kehittymistä. Matti Pulli muistelee naapurustoa ja sen asukkaita.

Vänninpihasta Nahinlahteen. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Artikkelissa kirjoittajan lapsuudessaan ottamia valokuvia, joita hän artikkelissaan tulkitsee ja muistelee.

Nälkää ja puutetta vastaan. Loimaan pitäjänmakasiinin kivinen taival. Kirjoittanut Kristiina Laiho-Laaksonen ja Hanne Maunula. Artikkeli kertoo Loimaan viljamakasiinin perustamisesta ja sen vaiheista museoksi.

Sallatti ja soosi. Kirjoittaja Maijaliisa Dieckmann os. Laurinen. Artikkelissa nostetaan esille sallaatin (rosolli) merkitys entisajan ruokakulttuurissa niin arkena, kuin merkittävänä juhlaruokanakin.

Kauppa-Tommi. Kirjoittaja Eero Tuomola. Artikkeli kertoo Loimaan seudulla kulkukauppiaana toimineesta Tommista, jota kutsuttiin Kauppa-Tommiksi.

Vesikosken Saikun häviö. Kirjoittaja Valo Saikku. Artikkeli kertoo Loimaan kaupungin kehittymisestä sekä Saikun talouskeskuksen vaiheista.

Kirjoituksia kellarista eli nimikirjainten arvoitus. Kirjoittaja Sami Männistö. Artikkeli Oripään Tanskilan Äärin talon pihapiirissä sijaitsevasta kellarista.

Loimaalaisuus-Oolin kustantamisen perusaate. Kirjoittaja Aulis Saarijärvi. Ooli Oy:n vaiheita ja historiaa käsittelevä artikkeli.

Turvepehkutuotantoa Huovintiellä jo kolmannella vuosisadalla. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Artikkelissa Loimaan Peränkulman (Mellilän) Huovintiellä vuodesta 1882 toimineen turvepehkutehtaan historia. Tehdas lopetettiin vuonna 1991, mutta turvepehkun tuotanto on jatkunut aina näihin vuosiin saakka.

Liisa Rantanen on poissa. Kirjoittaja Anja Välimäki. Muistelma, eräänlainen muistokirjoitus Liisa Rantasesta (1919-2005).

Entisajan hautajaiset. Kirjoittaja Riitta Jumppanen, Aate Helmin muistelmien pohjalta. Artikkeli käsittelee entisajan hautajaisten traditioita hautauksesta itse hautajaisiin.