• Saviseudun joulu - 2000

Saviseudun Joulu - 2000

Saviseudun Joulu; numero 12, vuosi 2000. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Loimaalainen joulu. Kirjoittaja Pirkko Jaakola. Runo.

Kukasta kukkaan. Pieniä palasia Loimaan ehkä värikkäimmän suvun elämästä. Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli kertoo Latviasta tuleen Kukan perheen elämästä. Kukat tulivat Loimaalle 1900-luvun alkupuolella. Perheen isä oli Kaarlo Julius Kukka.

Pyrähdyksiä. Loimaan kenttää vihkimässä. Kirjoittaja Martti Jukola. Artikkeli on julkaistu Suomen Urheilulehdessä 1930. Se kertoo kentän vihkijäisistä.

Alastaron osuusmeijeri r.l. 1902–1974. Kirjoittaja Jaakko Mäkimattila. Meijerin historia.

”Ihmiset – älkää tappako toisianne!” Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkeli kertoo Loimaan seudun sotaveteraanien järjestämästä matkasta Karjalaan. Muistojaan kertovat sotaveteraanit Onni Pitkänen Mellilästä sekä Jaakko Ristimäki Metsämaalta.

Loimijoelle monta käyttöä. Kirjoittaja Jari Niemelä.

Saunalahden sauna. Kirjoittaja Matti Palperi. Saunalahden yleisen saunan historia 1920-luvulta 1950-luvulle. Tekstissä esiintyvät saunan omistajat sekä vuokraajat Frans Eskola ja Tilda Nurminen.

Sen seittemän saparot. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva Harri Lindholmista.

Karuksen koulussa. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Kuvia Väinölän alakansakoulusta.

Elettiinpä ennenkin… Kirjoittaja Valo Saikku. Artikkeli on kirjoitettu 1900–1901 kootun maamme ensimmäisen kunnalliskalenterin pohjalta. Siinä kerrotaan kunnan asioista tältä ajalta.

Onkijoen iso persoona. Ala-Hollo viesti runonmitallakin. Kirjoittaja Leena Schön-Pesola. Ala-Hollon talon historia.

Sotaveteraani puolivuosisataa veteraaniautojen kimpussa… Kantista virtaviivaan. Kirjoittaja Reino O. Eino. Henkilökuva antiikkiautokeräilijä Sem Jafet Mynttistä.

Aate Helmin muisteluja. Aate Helmi (1922–1988) oli Niinijoen meijerin koneenkäyttäjä. Tässä artikkelissa kerrotaan puhelinkeskuksen toimintaan liittyneistä tapauksista.

Miinanraivaus oli suururakka. Kirjoittaja Arvi Heinonen. Loimaalaiset veteraanit Oiva Kurkela ja Paavo Taanila osallistuivat 1900-luvun puolivälissä miinanraivaukseen.

Muistelmia Martta-tädistä. Kirjoittaja Pekka Holkeri. Henkilökuva kansakoulunopettaja Martta Holkerista (1900-1958).

Torpparin pojasta tuli suutari. Henkilökuva suutari Vilho Kaunistosta (1902-1984).

Leinosen suutarit. Kirjoittaja Mervi Syrjänen. Henkilökuva suutari Eino Leinosesta (1895-1970).

”Kuollut” kirjoitti perheelleen. Teksti on teoksesta Työväenliikkeen rivijäsenet kertovat. Kirjoittaja Mikko Eränen. Artikkeli kertoo Toivo Tammisen kohtaloista. Tamminen meni Venäjälle 1918 ja palasi sieltä 46 vuoden jälkeen.

Saarna lyheni, jotta pappi ehtisi katsomoon… Kentiltä ja liepeiltä. Kirjoittaja Reino O. Eino. Artikkeli kertoo Loimaan Palloilijoiden pesäpallopeleistä 1940- ja 1950-luvulla.

Oskari Rauhamäki. Yksi Loimaan rakentajista. Kirjoittaja Matti Pulli. Henkilökuva Oskari Rauhamäestä (1885-1971).

Kurkijoen rautakoura. Kirjoittaja Eino Vepsä. Henkilökuva Vilho Lankisesta.

Loimaan poika oli Turun 1. ”säfööri”. Kirjoittaja Kari Nummila. Henkilökuva Frans Oskar Sirenistä (1889-1960).

Oripään omituiset kiviröykkiöt. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Pohdintaa siitä, miksi Oripään Sikakiven kallion lähelle on ladottu kivikasoja.

Akseli Pusa. Kirjoittaja Yrjö Halmari. Henkilökuva Aksel Jooseppi Pusasta (1891-1975).

Kylässä Vienassa. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Kertomus matkasta Vienan Karjalaan.

Monet sillat vaarassa joutua jäitten vietäväksi. Loimijoki tulvii uhkaavasti. Kirjoitus on julkaistu Loimaan Lehdessä 22.4.1936.

Selma lapsenlikkana. Kirjoittaja Voitto Aaltonen. Kirjoitus perustuu Selma Aaltosen muistelmiin.

Sorsa. Kirjoittaja Väinö Kolkkala. Kertomus.

Johan Walsteniuksen vaiheikas elämä. Kirjoittaja Sami Männistö. Henkilökuva Johan Walsteniuksesta, joka eli 1600-luvulla.

Sunnuntaina hallille. Kirjoittaja Riitta Jumppanen. Kurittulan urheiluhalli oli 1953-1970 suosittu tanssipaikka. Artikkelissa muistellaan sen toimintaa.

Einstein – kriitikko Loimaalta. Kirjoittaja Pekka Niemi. Henkilökuva diplomi-insinööri Lauri Salmisesta (1895-1960).

Loimaan höyrysaha Tammelan ylängöllä: ”Enämpi hyvän yhtiön maineessa”. Kirjoittaja Urho Rantanen.

Urheiluperinnettä Ypäjänkylästä. Pesäpallo-ottelu Häme – Karjala v. 1948. Kirjoittaja Hilkka Mäkilä. Kuvia ja kuvausta.

Muistoja Alpon alkutaipaleelta. Kirjoittaja Maija Pöysti. Taiteilija Alpo Jaakolan uran alkuvaiheista.

Yhteiskoulun opettajat eläkepäivinään. Kirjoittaja Maija Wendelin.

Jr. 56 6. Komppanian 2. Joukkue. Kirjoittaja Toivo Hirsikoski. Kroniikka.

Paavo A. Kairinen. Kirjoittaja Kullervo Hantula. Henkilökuva Paavo A. Kairisesta (1912–2000).

Eelu Piki. ”Vöyrin paras kouluttaja”. Henkilökuva suojeluskunta-aktiivi Eelu Pikistä (1895–1974). Myös Kalle Piki merkittävässä osassa.

Jääkärit ovat Suomen vapauden symboleja. Tekstissä mainitaan loimaalainen jääkäri Erkki Höijer.

Loimaan seudulta Viroa auttamaan. Kirjoittaja Kari Nummila. Loimaaltakin lähdettiin Viron vapaussotaan. Melliläläinen Yrjä Tammiluoto oli yksi näistä  urheista nuorista.

Uuno Klami – Pohjan Pojat. Kirjoittaja Kalevi Kuosa. Henkilökuva säveltäjä ja akateemikko Uuno Klamista (1900-1961).

Viel´ uusi päivä kaikki muuttaa voi! Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkelissa kerrotaan surutaulusta, joka on painettu protestiksi Suomen valtion frankomerkkien lakkauttamisen takia sortokausina.