• Saviseudun joulu - 1995

Saviseudun Joulu - 1995

Saviseudun Joulu; numero 7, vuosi 1995. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Joulun tapahtuma. Kirjoittaja Jyrki Viitakangas. Hengellinen kirjoitus

Muistoja katoliselta ajalta. Kirjoittaja Ludvig Sjöstedt. Artikkeli on ote Sjöstedtin teoksesta Kaikuja Aurajoen lähteiltä (1913). Siinä kerrotaan Oripäässä katoliselta ajalta säilyneistä esineistä ja paikannimistä.

Muistelmia Kustaa Rekolasta. Kirjoittaja Veikko Kotiranta. Henkilökuva pelimanni Kustaa Rekolasta.

Pääskynkosken partaalla. Kirjoittaja Kalevi Pesso. Pääskynkosken historia.

Lehtisellä riitti juttuja. Kirjoittaja Pentti Ala-Nissilä. Henkilökuva Verner Lehtisestä (1888–1948).

Kuvia Loimaalta. Kirjoittaja Veikko Lehtinen. Kuvat on otettu 1910–1930-luvuilla ja niistä on pitkät selostukset.

Kun pojanklossi töihin pääsi. Kirjoittaja Esko Aaltonen. Kirjoittaja muistelee millaista oli, kun hän sotavuosina 14-vuotiaana meni ensikertaa vieraaseen taloon töihin.

Linnavuoren aikaa. Kirjoittaja Maire Rautavuori. Henkilökuva kanttori-urkuri Antti Linnavuoresta.

Joulusaunassa. Kirjoittaja Esko Aaltonen. Artikkelissa mietitään saunomistradition muuttumista.

Eliaksen elämäntaipaleelta. Kirjoittaja Jorma Kopu. Henkilökuva kuvataiteilija Elias Anttilasta.

Lapsuuteni Loimijoki. Kirjoittaja Laila Soinio.

Yli 75-vuotiaitten laulu. Kirjoittaja Impi Jokinen.

Kustaa Häyry – monen toimen mies kauppalasta. Kirjoittajat Sirkka-Liisa Juureva ja Irmeli Häyry. Henkilökuva Kustaa Häyrystä (1905-1957). Hän on muun muassa suunnitellut erilaisia mainoskuvia ja vaakunoita.

Joutsen, ylväs kansallislintumme. Kirjoittaja Tuula Mikkola.

Surupuku ja sorto. Kirjoittaja Helena Vuorinen. Artikkeli kertoo kansakoulunopettaja Miina Penttilästä (1874-1961) ja siitä miten hänen surupukunsa (tehty vastalauseeksi venäläisten sortotoimenpiteille) on Loimaan Kotiseutumuseon yksi helmistä.

Oripään Suojeluskunta. Artikkeli on julkaistu vuonna 1937 Varsinais-Suomen suojeluskunta piiri 20 vuotta -teoksessa.

Lieskiven pajalla. Kirjoittaja Merja Isotalo. Pajan historia ja nykypäivä.

Iloa puista ja pensaista. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari.

Telefooniyhtiö 100 vuotta. Oripään telefooniyhtiön (myöhemmin Loimaan Puhelin Oy) perustaminen.

Katseenvangitsija ratapihalla. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Artikkeli kertoo ratapihan vesitornista ja sen harjalla olevasta veturituuliviiristä.

Joulumerkkien tarinaa. Kirjoittaja Aimo Holma. Joulumerkkien historia 1903 vuodesta 1950-luvulle.

Upseereista pikkupiikoihin. Kaksitoista sukupolvea Loimaan Elersejä. Kirjoittaja Juhani Vihervirta.

Udmurtian sukulaiset. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Poltettua sienan maata. Kirjoittaja Jaakko Tervasmäki. Muistelua Loimaan Taiteenystävät -yhdistyksen toiminnasta 1950-luvulla.

”Piirteitä Orippäästä”. Kirjoittaja Ludvig Sjöstedt. Artikkeli on ote Sjöstedtin teoksesta Aurajoen lähteiltä (1913). Siinä käsitellään Oripäähän asemaa erityisesti maantieteellisen sijainnin näkökulmasta.

”Nikun” koottuja. Kirjoittaja Rauno Haapala. Sanontoja, joita kasviopin ja maantieteen opettaja Niilo Salo on käyttänyt tunneillaan.

Loimaalta Suomea kiertämään 1950-luvulla… Analyysi automatkasta. Kirjoittaja Reino O. Eino. Kertomus vaiherikkaasta matkasta.

Oripään Tanskilan kylätontti. Kirjoittaja Sami Männistö. Tontin historia 1600-luvulta nykypäivään.

Uudenvuoden vietto. Kirjoittaja Urho Järveläinen. Muistelua uudesta vuodesta 1900-luvun alussa.

Kuussaaren nimet. Kirjoittaja Ahti Kuussaari. Kirjoittaja on kerännyt 1959-1961 Loimaan kauppalan paikannimet ja niiden selitykset liittyen hänen silloisiin äidinkielenopintoihinsa. Tässä artikkelissa on osa niistä.

Kuka oli Anders Ringbom? Kirjoittaja Sami Männistö. Henkilökuva Anders Ringbomista (1756–1831).

Kiivaan Fiia Virttaalta. Kirjoittaja Eino Erelä. Henkilökuva Serafia Raittisesta (1868–1934). Hän esimerkiksi kirjoitti runoja ja arkkiveisuja.

Lainamakasiinin vaikea syntyvaihe. Kirjoittaja Helena Vuorinen. Makasiinin alkuvaiheet 1800-luvun puolivälissä.

Maaseudun vanhin pankki Oripäässä. 130 vuotta säästöpankkitoimintaa Oripäässä.

Partiosutena Alastarolla. Kirjoittaja Heikki Rautanen. Alastarolaisen partiotoiminnan alkuvaiheet 1930-luvulla.