• Saviseudun joulu - 1996

Saviseudun Joulu - 1996

Saviseudun Joulu; numero 8, vuosi 1996. Sisällysluettelo ja lyhyt kuvaus artikkelien sisällöstä.

Kristus syntyy, kiittäkää. Kirjoittaja Petri Ratilainen. Hengellinen kirjoitus

Oripään vanhat kirkot. Kirjoittaja Sami Männistö.

”Wareliuksen pappila”. Kirjoittaja Yrjö Loimaranta. Artikkeli on kirjoitettu Suomen Kuvalehteen 1928. Sinä vuonna hajotettiin vanha pappila pois; artikkelissa haluttiin muistella tämän kunniaksi pappilan ja pappi Antero Vareliuksen elämää.

Kävimme rippikoulun. Kirjoittaja Eino Lehtisaari. Rippikoulumuistoja vuodelta 1939

”Loimaalla koulusa”. Kirjoittaja Matti Pulli. Koulumuistoja 1950-luvulta.

Muistelus Alastaron maatalousnäyttelystä. Kirjoittaja Matti Rautanen. Näyttely järjestettiin 1956.

Höyrykoneen voimalla Loimijoelle. Kirjoittaja Esko Viljanen. Artikkeli käsittelee Jokioisten ja Loimaan välillä käytyä laivaliikennettä. Toimintaa oli 1870-luvulta 1920-luvulle.

Ensio kuskasi olutta. Kirjoittaja Helena Vuorinen. Henkilökuva autokuski Ensio Mäkisestä.

Pro Carelia. Akateeminen Karjala-Seura. Kirjoittaja Olavi Lähteenmäki. Akateemisen Karjala-Seuran historia.

Prusila puhui Bobrikoville. Kirjoittaja Kari Nummila. Artikkelissa kerrotaan ensimmäisestä sortokaudesta. Ohessa on puhe, jonka alastarolainen valtiopäivämies Juho Brusila piti kenraalikuvernööri Bobrikoville.

”Ihmisyyden armeija yhdistämään kansaa”. Kirjoittaja Miina Penttilä. Teksti on Miina Penttilän puhe, jonka hän piti Alastarolla elokuussa 1919. Siinä hän ottaa voimakkaasti kantaa vuoden 1918 tapahtumiin.

Herraskartanon väen elämää Karhulassa. Kirjoittaja Veikko Kotiranta. Muistelua Hakkisten talon elämästä 1900-luvun alkupuolelta.

Uhtualta Alastarolle. Kirjoittaja Lasse Sampo. Artikkeli kertoo Mälläisten kyläkaupan vaiheista. Kauppaa hoiti ensin Uhtualta tullut Kustaa Tirkkonen ja sen jälkee Oskari Sampo.

Talonarkistot talteen. Kirjoittaja Sami Männistö. Selvitys vanhoista dokumenteista, joita taloista saattaa löytyä sekä niiden oikeasta säilytyksestä.

”Ryysyillä rikkauksiin”. Kirjoittaja Anja Välimäki. Henkilökuva kulkukauppias Aku (August) Heinosta (1903-1985).

Muistojen Satalinna. Kirjoittaja Kalevi Pesso. Muistelua Satalinnan Parantolassa potilaana olemisesta 50-vuoden takaa.

Kävelyllä Käsityöläiskadulla. Kirjoittaja Reino O. Eino. Muistelua Käsityöläiskadun rakennuksista, ihmisistä ja heidän elämästään 1930- ja 1940-luvulla.

Tornista syntyi iso riita: Kun Ukko-Pekka setvi Peräkulman riitaa. Kirjoittaja Matti A. Mustonen. Artikkeli on julkaistu vuonna 1934 Suomen Kuvalehdessä. Siinä kerrotaan Loimaan Peränkulman saarnahuoneen läntisen tornin rakentamisesta syntyneestä kiistasta.

Etiketit kertovat. Kirjoittaja Kari Nummila. Kuvia ja tekstiä oluttehtaiden etiketeistä.

Savialueen sutkauksia. Kirjoittaja Oiva Järveläinen. Kirjoittajan isä Urho Järveläinen on kerännyt kaskut.

Pikin veljekset vapaussodassa. Kirjoittaja Kari Nummila.

Tekopesillä sääski takaisin. Jätä kotipuu rauhaan! Kirjoittaja Kari Nummila.

Seitsemän nuorta hukkui. Kirjoittaja Väinö Kolkkala. Artikkeli on Väinö Kolkkalan lähettämä kirje Posti-Kallelle (Kalle Rantaselle) 1905. Hän lähetti kirjeen ikävän Kojonperässä tapahtuneen hukkumisonnettomuuden johdosta.

Kauppias Sammon pihassa. Kirjoittaja Lasse Sampo. Muistelua Mälläisten ihmisten elämästä kyläkauppiaan pojan silmin katsottuna.

Loimaan tanssilavakulttuuria. Kirjoittaja Risto Nikkilä. Kolmen Loimaalaisen tanssilavan (Hyppyrimäen, Puistolan ja Ferrarian tanssilavan) vaiheet 1930- ja 1940-luvulla.

Elersit perustivat sukuseuran. Kirjoittaja Kari Nummila.

Kalle, Balkanin soturi. Kirjoittaja Pentti Launonen. Henkilökuva Kalle Granbergistä (1857-1942).

Tunnetko vanhoja esineitä. Kirjoittaja Riitta Jumppanen.

Pärkin pirtissä. Kirjoittaja Toini Näsänen. Lyhyt kertomus Kurkisuon Jannesta, joka muisteli mielellään vanhoja tarinoita.

Kun asemanseutu kasvoi hanhenpajua. Kirjoittaja Helena Vuorinen. Henkilökuva puuseppä Reinhold Blombergistä (1864–1961).

Posti-Kallen runot. Kirjoittaja Väinö Kolkkala. Nämä runot on kirjoitettu Kalle Rantaselle hänen 70- ja 75-vuotispäivilleen.

Joulun juhlaikoni. Kirjoittaja Pappismunkki Arseni. Jouluikonin uskonnollinen ja historiallinen tausta.