VALOKUVAT ARKISTOON

Loimaalla käynnistyy laaja hanke, jossa kartoitetaan Loimaiden alueella olevat julkiset ja yksityiset valokuvakokoelmat. Lähikuntien kuvakokoelmat otetaan myös huomioon. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa valokuvista talteen jälkipolville sekä tutkimuskäyttöön. Hankkeen hallinnoijana on Loimaa-Seura r.y. ja mukana ovat myös, Loimaan kaupunki, Suomen maatalousmuseo Sarka sekä Loimaan kamerat ry. Hanke on tarkoitus rahoittaa Varsinais-Suomen Jokivarsikumppanit ry:n puoltamalla Leader+ -rahoituksella.

Ensin kartoitetaan

– Nyt käynnistyneessä esiselvitysvaiheessa on tarkoitus tehdä kartoitustyö, jossa selvitetään kuvien sisältö, kunto, määrä ja omistustilanne. Päätavoitteena on varmistaa mahdollisuus saada kokoelmat yhteiseen arkistoon, jotta niissä oleva perinnetieto saadaan säilytettyä jälkipolvia varten, kertoo paperikonservaattori Maria Heikkilä Mansoft tietotekniikka Oy:stä.

– Kun puhutaan valokuvakokoelmista ei kuitenkaan tarkoiteta, että kuvien tarvitsisi olla nimenomaan jonkinnäköinen kokoelma. Valokuvien tärkeys, harvinaisuus tai käyttökelpoisuus ei ole siitä kiinni, säilytetäänkö valokuvia numeroituina ja luetteloituina, albumeissa tai vanhoissa kenkälaatikoissa, toteaa Maria Heikkilä. Vanhat piirongin pohjalle jääneet kuvatkin saattavat olla äärettömän arvokkaita jälkipolville välitettävän tiedon kannalta.

Kotiseutuarkisto arkistoi

Valokuvien tuleva säilytyspaikka on kotiseutuarkisto. – Hankkeen aikana etsitään arkistointia varten asianmukaiset tilat, jotka joko täyttävät arkistointiin liittyvät kriteerit tai jotka remontilla saadaan kunnostettua sellaisiksi, kertoo kunnan kulttuurisihteeri Matti Norr.

Valokuvien luovutukseen annetaan erilaisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi henkilöt, jotka eivät halua luovuttaa kuvien omistusta, voivat silti antaa kuvat arkistoon säilytykseen.

Yhteiseen arkistoon luovutetuista kuvista ja muusta materiaalista tallennetaan myös luovuttajan tiedot, joten tieto kuvien alkuperästä säilyy tuleville polville.

Digitointikeskus mukana asiantuntijana

Mansoft tietotekniikka Oy on mukana yhteistyössä asiantuntevana käytännön toteuttajana. – Hanke sopii erittäin hyvin syyskuussa aloittaneelle digitointikeskuksellemme, kertoo Mansoft tietotekniikka Oy:n toimitusjohtaja Reijo Bäckman. Meillä on antaa hankkeen käyttöön tutkinnon suorittanut paperikonservaattori, joka on erikoistunut valokuvien sekä paperi- ja lasinegatiivien käsittelyyn.

Esiselvitystyön jälkeen on tavoitteena käynnistää uusi hanke, jonka aikana suoritetaan varsinainen valokuvien kerääminen. Kuvat luetteloidaan tietojärjestelmään, arkistoidaan ja aloitetaan kuvien digitoiminen eli kuvien muuttaminen sähköiseen, tietokoneen ymmärtämään muotoon, ja taltioiminen tietotekniikkaa hyväksikäyttäen.

Tietoja kaivataan

Valokuvista, negatiiveista sekä myös vanhoista kaitafilmeistä, elokuvista, videoista ja ääninauhoista kannattaa nyt ilmoittaa Maria Heikkilälle puhelimeen 7636 4616. Valokuvista voi ilmoittaa myös Loimaa-Seuran johtokunnan jäsenille.

Maria Heikkilä

Mansoft tietotekniikka Oy