Joulu ennen vanhaan ja jouluperinteet

Talvisodan rintamaoloissa joulukin melkein unohtui. Kirjoittaja Arvo Ali-Rantala. Veikko Kotirannan muistelua rintamajouluista. (1989)

Joulu juhlista julkisin. Kirjoittaja Antero Warelius (1821–1904). Teksti on lainaus hänen teoksestaan Tyrvään pitäjästä 1853. Kirjoitus kertoo joulutavoista. (1990)

Lapsuuden joulukirkko hohtaa lämpöä vuosikymmenten takaa. Kirjoittaja Urho Järveläinen (1887–1965).  Muistelua lapsuuden joulusta noin vuodelta 1893. (1990)

Lapsuuteni joulumuistoja Alastarolta. Kirjoittaja Matti Rautanen. Muistelua 1940-luvun alkupuolen jouluista. (1990)

Joulun pikkupyhistä. Kirjoittaja Urho Järveläinen. Artikkeli kertoo erilaisista pyhäpäivistä ja niiden nimityksistä menneinä aikoina ja nykyään. (1991)

Muisteluja jouluajoilta puolen vuosisadan takaa. Kirjoittaja Olavi Lähteenmäki. Jatkosodan joulut. (1992)

Joulut Loimaan pappilassa. Kirjoittaja Osmo Ikola. Muistelua lapsuuden jouluista pappilassa 1920-luvulla. (1994)

Joulun kasveja. Kirjoittaja Aulis Yli-Puntari. Artikkeli käsittelee kukkien symboliikkaa ja joulukukkaperinnettä eri aikoina. (1994)

Joulumerkkien tarinaa. Kirjoittaja Aimo Holma. Joulumerkkien historia 1903 vuodesta 1950-luvulle. (nro 7) Joulun juhlaikoni. Kirjoittaja Pappismunkki Arseni. Jouluikonin uskonnollinen ja historiallinen tausta. (1996)

Joulu juhlista julkisin. Kirjoittaja Tuomo Lankinen. Kevään abiturientin murteella kirjoitettu pakina joulusta. (1997)

Muistelmia Kotoa Joulusta. Kirjoittaja Elli Aleksandra Ketola. Kertomus on kirjoitettu Broklynissa Amerikassa 1923. Amerikkaan hän lähti 1920-luvun alussa parikymppisenä ja eli siellä lopun elämäänsä. Kertomuksessa hän muistelee lapsuuden joulujaan. (1999)

Jouluna oli hauskaa. Kirjoittaja Aira Korteoja. Muistelua lapsuudenjouluista 1920-luvulla. (2001)

Odotettu Joulu. Kirjoittaja Toini Näsänen. Artikkeli kertoo joulusta ja erilaisista sen viettämiseen liittyneistä tavoista entisaikoina. (2002)

Joulu muistelma. Kirjoittanut Aate Helmi ja jäljentänyt Esko Helmi. (2003)

”…armas joulu jo kutsuu meitä…” Kirjoittaja Elsa Nätkynmäki. Artikkeli kertoo joulunodotuksesta. Artikkelissa analysoidaan mm. joululaulujen sanoja. (2003)

Merkeistä ihmeellisin – Joulumerkki. Kirjoittaja Esa Lindholm. (2003)

Tämä on Joulukertomus. Kirjoittaja Elma Talvitie. Artikkelissa kirjoittajan omia joulumuistoja. (2004)

Talvisoran joulukirkkoreisu Mettämmaalla. Kirjoittaja Evi Ritschkoff os. Kaunisto. (2005)

Pikkujoulun vietto. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. (2006)

Adventti on joulunodotusta. Kirjoittaja Eira Porras. (2006)

Joulun juuria oluesta etsimässä. Kirjoittaja Heikki Keskumäki. (nro 19)

Joulujänis. Kirjoittaja Olavi Einola. Artikkelissa kirjoittajan metsästysmuistoja. (2007)

Muistoja vuosien varrelta. Kirjoittaja Helena Rinne. Kirjoittaja muistelee alakoulun joulunaikaa ja kuusijuhlaa. (2010)

Joulukortti aikansa airut. Kirjoittaja Anja Välimäki. Joulukorttikokoelma. (2010)

Joulu joskus aikoja sitten. Kirjoittaja Vieno K. Vilkkinen. Kirjoittajan muistelmia joulusta 70 vuoden takaa. (2012)

Jouluevankeljumi. Kirjoittaja Pirkko Jaakola. (2013)

Joulun odotusta vankileirillä. Kirjoittaja Raija Kouri. Suomalaiset sotavangit ja heidän jouluaskarensa Neuvostoliitossa. (2014)

Äveriäs joulu. Kirjoittaja Pirkko Jaakola. Joulumuistoja 1950-luvun lopulta. (2018)

Jouluna 2020. Kirjoittaja Riku Laukkanen. Loimaan seurakunnan kirkkoherran joulutervehdys. (2020)

Joulukuun kuudentena. Kirjoittaja Tauno Suominen. Katsaus Suomen historiaan, siihen, mitä suomalaisuus ennen vanhaan oli, sekä siihen, miten paljon entisajan Suomi poikkesi nykyisestä. (2021)