Puvut

Tunnetko Loimaan emännän ja Loimaan Seudun kansallispuvut?

LOIMAAN EMÄNNÄNPUKU

LOIMAAN SEUDUN KANSALLISPUKU

LOIMAAN EMÄNNÄNPUKU JA LOIMAAN SEUDUN KANSALLISPUKU

Onneksemme meillä on ollut perinnetietoisia naisia, jotka sinnikkäästi ja taitavasti ovat etsineet, tutkineet ja löytäneet 1800-luvun vanhan, loimaalaisen emännän puvun sekä vaivojaan säästämättä myös materiaalit ja mallin Loimaan seudun kansallispukuun. Sen lopullisen arvioinnin ja hyväksymisen antoi kansallispukuneuvosto.

Loimaan Emännänpuku 1968

Idea omaan pukuun saatiin sisustusarkkitehti Liisa Paavolan Haukiputaalta hankkimasta pitäjän puvusta. Loimaan emännänpuku julkistettiin 29.4.1968 Heimolinnassa, Loimaa päivä –tilaisuudessa, jonka Lions Club Loimaan Tähkä järjesti.

Alkuperäinen Loimaan emännänpuku on Turun Linnassa. Arja-Maija Topi-Hulmi haki puvun kankaan mallin ja kutoi kaksi pukukangasta villaloimeen, kuteena villalanka: punainen, musta, valkoinen. Sisko-Liisa Norman kutoi vastaavasti käyttäen puuvillalointa.

Puvut ompeli tarkalla pieteetillä kudonnanopettaja Auli Huju. Opettaja, tuolloin Turun Kalevalaisten puheenjohtaja, hankki luvat ja muut tiedot Suomen Kansallispukukeskuksesta.

Puvusta puuttui vielä huivi. Puvun kanssa on käytetty parhaimmillaan silkkistä huivia, jollaisia on vaikea saada. Niinpä Arja-Maija Topi-Hulmi suunnitteli ja valmisti pukuun sopivan huivin Loimaa-Seuran toimeksiannosta. Mallina oli Elvi Eskolan omistama vanha Loimaan seudulta oleva huivi. Se on väriltään vaalean harmaa, raidat lilaa ja valkoista. Materiaalina on villa ja kiiltolanka.

Loimaan kaupunki hankki Loimaan emännänpuvun edustuskäyttöön. Sitä voi myös lainata ottamalla yhteyttä kulttuuripalvelut: Pirjo Päivärinta. Oppaana toimiva Hannele Vuorinen on myös uusi puvun omistaja.

Näitä myytiin matkamuistoina Jaana Yli-Mikola ja Hanna Virtanen maatalousmuseon avajaisissa 2005.

Loimaan seudun kansallispuku 1987

Loimaan seudun kansallispukua valmistelemassa oli Loimaan, Mellilän ja Oripään edustaja. Seija Markkula toimi puheenjohtajana. Pääosa materiaaleista löytyi Vesikosken Mäkitalon ullakolta. Leena Topi-Hulmi antoi ne käyttöön.

Kansallispukumme on kaunis ja suuritöinen, etenkin siihen kuuluva tykkimyssy. Hopeakoru on upea.

Materaalina punainen verkahame, valkoinen pellavapaita, punainen villakankainen kukkakuviollinen liivi, tummansininen pellavaesiliina, jossa on keltaisia silkkilankaraitoja.

Pukuun kuuluu sininen silkkihuivi.